خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله

چرا سوره توبه ((بسم الله)) ندارد؟


پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

مرحوم طبرسی از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 135 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:39 ] [ کاویانپور ]

[ ]

قاطعانه‌ترین سوره قرآن




نهگفتن هنر بسیار مهمی است که از مهارتهای لازم زندگی به شمار می‌رود. بسیاری از مشکلات بزرگ و کوچکی که ما در زندگی داریم بخاطر این است که توانایی و جرأت و جسارت نه گفتن را نداریم.


سوره

به زبان امروزی ها رودربایستی باعث می‌شود گاهی اوقات از حق و حقوق خود بگذریم و دچار بسیاری از مشکلات شویم.

این مسئله زمانی بسیار حاد و لاعلاج می‌شود که پا را از خط قرمزهای دین فراتر گذاشته و نعوذبالله وارد حرام و معصیت الهی می‌شویم.

فقطبخاطر اینکه نتوانستیم نه بگوئیم، خجالت کشیدیم و یا رویمان نشد. خداوند پیامبر را به قاطعیت در دین فرا می‌خواند و او را الگویی قرار می‌دهد تا امت پیامبر قاطعیت را از او بیاموزند و در بهترین زمان سوره کافرون را بر قلب نازنین پیامبر نازل می کند تا اورا یاری نماید .

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بگو اى کافران (1)

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ (1)

آنچه مى‏پرستید نمى‏پرستم (2)

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (2)

و آنچه مى‏پرستم شما نمى‏پرستید (3)

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (3)

و نه آنچه پرستیدید من مى‏پرستم (4)

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ (4)

و نه آنچه مى‏پرستم شما مى‏پرستید (5)

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (5)

دین شما براى خودتان و دین من براى خودم (6)

لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (6)

لحنسوره نشان می‌دهد در زمانی نازل شده که مسلمانان در اقلیت و کفار در اکثریت و پیامبر از ناحیه آنها سخت در فشارهای اقتصادی، اجتماعی، روانی بودو اصرار داشتند با این تحریم‌ها او را به سازش بکشانند، پیامبر دست رد به سینه همه آنها می‌زند و آنها را به طور کلی مأیوس می‌کند

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 145 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:36 ] [ کاویانپور ]

[ ]

توبه

توبه ی جمعی که پذیرفته شد؟

فلولا کانت قَریَه آمَنَت فَنَفَعها ایمانُها اِلا قَومَ یوسُفُ لَمّا ءاَمَنوا کَشَفنا عَنهُم عَذابَ الخِزیِ فی الحَیوه الدُنیا ... (سوره یونس/ آیه 98)

توبه ای ناموفق که پذیرفته نشد:

حتّی اِذا اَدرَکَهُ الغَرَقُ قالَ ءاَمنتُ اَنَّه لا اِله اِلا الذی ءاَمَنَت به بنوا إسرائیلَ و انا من المُسلِمین. ءآلأن و قَد عَصَیتَ قَبلُ و کُنتَ مِنَ المُفسِدین. (سوره یونس/ آیه 90 و 91)

اگر کسی خیانتی کرد و باز هم توقع داشت به او اعتماد کنید؟

قالَ هَل ءامَنُکُم علیه ألا کما ءامِنتُکُم علی أخیه مِن قَبل (سوره یوسف/ آیه 64)

اگر کسی گناهش را کوچک دید چه آیه ای تلاوت می کنید؟

قالَ بَل سَوَّلَت لَکُم اَنفُسُکُم اَمرا (سوره یوسف/ آیه 18)

اگر بخواهیم گناهکاری را ببخشیم؟

قالَ لاتَثریبَ عَلیکُمُ الیَوم یَغفِرُ الله لَکُم (سوره یوسف/ آیه 92)

از سنت های خداوند است هنگامی که بخواهد قومی را عذاب کند؟

ثّمَّ نُنَجّی رُسُلَنا و الذینَ ءامنوا کَذلِکَ حَقَّا عَلینا نُنجی المؤمنین (سوره یونس/ آیه 103)

خُلف وعده دشمنان (دشمنان بر وعده‌هایشان پایبند نیستند)

وَ لو تواعَدتُم لاختَلَفتُم فی المیعاد (سوره انفال/ آیه 42)

آیا مشرکان هم نماز داشتند؟

وَ ما کانَ صلاتُهُم عِندَ البَیتِ الا مُکاءً و تَصدیَه (سوره انفال/ آیه 34)

آیا شیطان در قیامت مسئولیت گناهان ما را بر عهده خواهد گرفت؟ آیا می توانیم گناهانمان را به گردن شیطان بیندازیم؟

فَلا تَلومونی و لوموا انفسَکُم (سوره ابراهیم/ آیه 22)

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 245 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 4 آذر 1393 ] [ 10:04 ] [ کاویانپور ]

[ ]

پاسخ

«پاسخ های قرآنی»

التماس دعای قرآنی: اُذکُرنی عِندَ ربّک (سوره یوسف/ آیه 42)

اگر کسی به دکتر گفت : اول خدا بعد شما... بگوییم: هُوَ الاوّلُ و الاخِرُ و الظاهِرُ وَ الباطِنُ و هُوَ بِکُلّ شَیءٍ عَلیم.

آیه درباره بانکداری: و مِن اَهلِ الکِتابِ مَن اِن تَأمَنهُ بِقِنطارٍ یوءَدّه ِاِلَیکَ و منهم مَن اِن تأمَنه بِدینارٍ لایوءَدّه الیک الا مادُمتَ علیه قائِما... (سوره آل عمران/ آیه 75)

خیلی از مسائل هست که ما به آن ها میل داریم ولی مخالف کلام پیامبر صلی الله علیه و آله است، در این موارد باید چه کارکنیم؟

النَّبیُّ اَولی بالمؤمنینَ مِن انفُسِهم (سوره احزاب/آیه 6)

ما کان لاهلِ المَدینَه و مَن حَولَهم مِن الاَعرابِ اَن یَتَخَلَّفوا عن رسولِ الله و لایرغَبوا بِاَنفُسِهِم عن نفسه (سوره توبه/آیه 120)

آیا در فرهنگ قرآنی صراط های مستقیم وجود دارد؟

وَاَنَّ هذا صِراطی مُستَقیماَ فَاتَّبِعوهُ و لا تَتَّبِعِ السُّبُلَ ... (سوره انعام/آیه 153)

از نظر قرآن آیا در امور دینی می توانیم با حدس و گمان عمل کنیم و احکام و مسائل دینی را با گمان استخراج کنیم؟

اِنَّ الظَّنَّ لا یُغنی مِنَ الحَقِّ شَیئا (سوره یونس/آیه 36)

اگر موفقیتی در زندگی برایتان به وجود آمد و دیگران به شما تبریک گفتند در جواب تبریکشان چه می‌گویید؟

وَ ما تَوفیقی اِلا بِالله (سوره هود/ آیه 88)

هذا مِن فَضلِ رَبّی لِیَبلُوَنی أأشکُرُ أم أکفُر (سوره نمل/ آیه 40

اگر کسی تلاش نکرد و عامل موفقیت را تنها شانس و اقبال دانست؟

وَ اَن لیسَ لِلاِنسانِ اِلا ما سَعی (سوره قیامه/ آیه 39)

اگر بخواهیم به کسی بگوییم: کوتاه بیا، بگذر اَعرِض عن هذا (سوره یوسف/ آیه 29)

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 353 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 4 آذر 1393 ] [ 10:03 ] [ کاویانپور ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]