خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله

مراسم درختکاری در روستای کاسگر محله نور

با حضور قرآن آموزان خانه قرآن جواد الائمه مراسم درختکاری در روستای کاسگر محله برگزار شد



به گزارش خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله ، فرشته کاویانپور مدیر خانه قرآن جواد الائمه در روز ۱۶ اسفند ماه جاری با اعلام این خبر افزود: در این مراسم که ۱۵ اسفند ۹۴ در روستای کاسگر محله برگزار شد، خردسالان خانه قرآن جواد الائمه در مراسم کاشت نمادین نهال شرکت کرده و به قرائت سرود پرداختند.

کاویانپور در ادامه اظهار داشت: خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله در تمام مناسبت های سال برنامه های ویژه ای برگزار و موجبات سرگرمی نو آموزان را فراهم می‌کند.

وی از حضور پولادیان، دهیار، شورا و عموم مردم روستای کاسگر محله به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم خبر داد و از اهتمام وی به امور خانه قرآنی قدردانی کرد.

موضوعات: اخبار خانه قرآن ,

[ بازدید : 184 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 17 اسفند 1394 ] [ 12:36 ] [ کاویانپور ]

[ ]

جشن نیکو کاری در خانه قرآنی جواد الائمه

جشن نیکو کاری در خانه قرآنی جواد الائمه روستای کاسگر محله برگزار شد

به همت خانه قرآن جواد الائمه(ع)روستای کاسگر محله جشن نیکوکاری با حضور قرآن آموزان این خانه قرآن برگزار شد

به گزارش روابط عمومی خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله ، مسئول قرآنی این اداره روز یکشنبه ۱۶ اسفند ماه بیان داشت: جشن نیکوکاری با حضور همه قرآن آموزان خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله برگزار شد. وی افزود: جشن نیکو کاری که با هدف کمک به نیازمندان و خانواده های بی سرپرست و اقشار کم در آمد جامعه صورت می گیرد، قرآن آموزان با کمک اولیاء هدایای نقدی و غیر نقدی خود را ارسال می‌کنند.

گفتنی است، صندوق های کمک به مستمندان بین قرآن آموزان این خانه قرآنی توزیع شد.

موضوعات: اخبار خانه قرآن ,

[ بازدید : 170 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 17 اسفند 1394 ] [ 12:35 ] [ کاویانپور ]

[ ]

مراسم فعالیت های خانه قرآن جواد الائمه در یوم الله دهه فجر

گزارش تصویری -مراسم فعالیت های خانه قرآن جواد الائمه در یوم الله دهه فجر

غبار روبی گلزار شهدا کاسگر محله

برپایی ایستگاه قرآن بخوانید ، جایزه بگیرید در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در شهر رویان

جشن ولادت حضرت زینب(س) در خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 247 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 27 بهمن 1394 ] [ 8:50 ] [ کاویانپور ]

[ ]

مراسم غبار روبي گلزار شهداء در روستاي کاسگر محله

همزبان با سي وهفتمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران مراسم غبار روبي گلزار شهداء گلزار شهداء با محوريت خانه قرآن جواد الائمه اين روستا برگزار شد

به گزارش خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله نور،مراسم غبار روبي گزار شهداي روستاي کاسگر محله در 19 بهمن ماه جاري با حضور قرآن آموزان خانه قرآن جواد الائمه اين روستا برگزار شد تا بار ديگر با آرمان هاي شهدا و اما شهدا تجديد ميثاق کنند.

در اين مراسم معنوي خانواده شهدا پيش از آغاز مراسم بر سر قبور مطهر فرزندان شهيدشان حاضر شدند و با آن بزرگواران درد دل و نجوا کردند.

خانواده هاي قرآن آموزان خانه قرآن جواد الائمه روستاي کاسگر محله حضور چشم گيري داشتند به گونه اي که اين مراسم را نسبت به برنامه هاي مشابه خود متمايز کردند



موضوعات: اخبار خانه قرآن ,

[ بازدید : 139 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 19 بهمن 1394 ] [ 8:48 ] [ کاویانپور ]

[ ]

گزارش تصویری از جشنواره کودک قرآن آموزان جواد الائمه

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 142 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 15 بهمن 1394 ] [ 11:17 ] [ کاویانپور ]

[ ]

برگزاری جشنواره غذا های سنتی در نور

بمناسبت سی وهفتمین سالروز پیروزی انقلاب جشنواره غذاهای سنتی به همت خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله شهرستان نور برگزار شد
به گزارش خانه جواد الائمه کاسگر محله ، فرشته کاویانپور در روز پنج شنبه 15 بهمن ماه جاری با اشاره به برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی ،گفت: ویژه برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی در خانه قرآن جواد الائمه کاسگر محله با اجرای برنامه های فرهنگی هنری از 10 بهمن و به مدت 11 روز با استقبال پر شورقرآن آموزان در حال برگزاری است
کاویانپور تصریح کرد:در این جشنواره 20 شرکت کننده انواع غذاها از نوع سنتی ومحلی از جمله انواع آش، همچنین انواع دسر و سالاد،انواع ترشی و شیرینی و خورشت ها را به نمایش گذاشتند
مدیر خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله هدف از برگزاری این جشنواره را گرامیداشت دهه مبارک فجر وترویج غذاهای سالم و پرهیز از استفاده از غذاهای فست فودی برشمردوافزود: برگزاری چنین جشنواره های به ایجاد فضای شاد در مدارس و روحیه قرآن آموزان کمک شایانی می کند.
گفتنی است در این مراسم مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نور و دهیار روستای کاسگر محله حضور داشتند

موضوعات: اخبار خانه قرآن ,

[ بازدید : 147 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 15 بهمن 1394 ] [ 10:45 ] [ کاویانپور ]

[ ]

برگزاری جشن ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع( در خانه قرآن جواد الائمه نور


جشن ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع( در خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله شهرستان نوربرگزار شد

به گزارش خانه قرآن جواد الائمه، در روز دوشنبه ۷ دی ماه جاری - هم زمان با میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) و فرزند بزرگوار ایشان حضرت امام جعفر صادق(ع) مراسم جشن باحضور قرآن آموزان پیش دبستانی و دارالتحفیظ در-خانه قرآنجواد الائمه روستای کاسگر محله برگزار شد.
در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، فرشته کاویانپور مربی خانه قرآن جواد الائمه در وصف پیامبر عزیز اسلام به مولودی خوانی پرداخت.
در ادامه ناهید کاویانپور مدیر خانه قرآن جواد الائمه ضمن تبریک ۱۷ ربیع الاول و سالروز ولادت با سعادت نبی مکرم(ص) اسلام و ششمین پیشوای شیعیان جهان امام جعفر صادق(ع)، به بیان بخش هایی از سیره و سنت پیامبر اسلام پرداخت.
وی با ذکر برخی از فضائل و مناقب آخرین فرستاده الهی متذکر شد: با ولادت پیامبر اسلام(ص) حوادثی در جهان بوقوع پیوست که هر یک از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند

موضوعات: اخبار خانه قرآن ,

[ بازدید : 200 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 7 دی 1394 ] [ 12:46 ] [ کاویانپور ]

[ ]

جشن ولادت پیامبر اکرم و امام صادق(ع) -گزارش تصویری

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 125 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 7 دی 1394 ] [ 12:31 ] [ کاویانپور ]

[ ]

مراسم شب یلدا-گزارش تصویری

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 126 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 7 دی 1394 ] [ 12:26 ] [ کاویانپور ]

[ ]

چرا سوره توبه ((بسم الله)) ندارد؟


پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

مرحوم طبرسی از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 135 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:39 ] [ کاویانپور ]

[ ]

قاطعانه‌ترین سوره قرآن




نهگفتن هنر بسیار مهمی است که از مهارتهای لازم زندگی به شمار می‌رود. بسیاری از مشکلات بزرگ و کوچکی که ما در زندگی داریم بخاطر این است که توانایی و جرأت و جسارت نه گفتن را نداریم.


سوره

به زبان امروزی ها رودربایستی باعث می‌شود گاهی اوقات از حق و حقوق خود بگذریم و دچار بسیاری از مشکلات شویم.

این مسئله زمانی بسیار حاد و لاعلاج می‌شود که پا را از خط قرمزهای دین فراتر گذاشته و نعوذبالله وارد حرام و معصیت الهی می‌شویم.

فقطبخاطر اینکه نتوانستیم نه بگوئیم، خجالت کشیدیم و یا رویمان نشد. خداوند پیامبر را به قاطعیت در دین فرا می‌خواند و او را الگویی قرار می‌دهد تا امت پیامبر قاطعیت را از او بیاموزند و در بهترین زمان سوره کافرون را بر قلب نازنین پیامبر نازل می کند تا اورا یاری نماید .

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بگو اى کافران (1)

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ (1)

آنچه مى‏پرستید نمى‏پرستم (2)

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (2)

و آنچه مى‏پرستم شما نمى‏پرستید (3)

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (3)

و نه آنچه پرستیدید من مى‏پرستم (4)

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ (4)

و نه آنچه مى‏پرستم شما مى‏پرستید (5)

وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (5)

دین شما براى خودتان و دین من براى خودم (6)

لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (6)

لحنسوره نشان می‌دهد در زمانی نازل شده که مسلمانان در اقلیت و کفار در اکثریت و پیامبر از ناحیه آنها سخت در فشارهای اقتصادی، اجتماعی، روانی بودو اصرار داشتند با این تحریم‌ها او را به سازش بکشانند، پیامبر دست رد به سینه همه آنها می‌زند و آنها را به طور کلی مأیوس می‌کند

موضوعات: سوالات و پاسخ های قرآنی ,

[ بازدید : 145 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:36 ] [ کاویانپور ]

[ ]

دعای مضطر

مالک بن دینار میگوید((به قصد حج مسافرت میکردم، در بیابان کلاغی را دیدم که در منقارش تکه نانی بودبا خودم گفتم:"یعنی چه ؟حتما حادثه ای پیش آمده که تکه نانی در منقار کلاغ است."دنبال کلاغ را گرفتم، دیدم کلاغ وارد غاری شد.وارد غار شدم.دیدم دست و پای مردی را بسته اند و به پشت انداخته اند.کلاغ برای او نان آورده و لقمه لقمه می کند و به او می دهد.به محض ورود من کلاغ رفت و دیگر برنگشت.به آن مرد گفتم:"تو کی هستی و از کجا می آیی؟"

گفت:"من به قصد حج بیرون آمدم و در این بیابان دزدها مرا گرفتند وتمام اموالم را تصاحب کردند.دستم وپایم را محکم بستند و مرا به این مکان انداختند.پنج روز گرسنگی را تحمل کردم تا اینکه در مقام دعا عرض کردم:ای خدایی که در قرآن می فرمایی((امن یجیب المضطر اذا دعاه)) (سوره نمل آیه62)ای کسی که دعای مضطر را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف میسازد، من مضطر و بیچاره ام، به من رحم کن.تا اینکه خداوند این کلاغ را به من رساند و هرروز مرا از غذا و آب سیراب میکند.

موضوعات: مطالب مذهبی ,

[ بازدید : 149 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:34 ] [ کاویانپور ]

[ ]

گزارش تصویری

دیدار با قرآن آموز حنانه ملکی از کربلایی معلا

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 147 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:30 ] [ کاویانپور ]

[ ]

گزارش تصویری- رحلت پیامبر

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 123 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 23 آذر 1394 ] [ 7:24 ] [ کاویانپور ]

[ ]

گزارش تصویری- روز شهادت حضرت رقیه(س)

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 145 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 27 آبان 1394 ] [ 10:57 ] [ کاویانپور ]

[ ]

گزارش تصویری- روز کتاب و کتابخوانی

اعزام قرآن آموزان خانه قرآن جواد ارائمه (ع) به کتابخانه عمومی شهر رویان بمناسبت روز کتاب و کتابخوانی


موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 138 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 25 آبان 1394 ] [ 10:35 ] [ کاویانپور ]

[ ]

مراسم روز تربیت بدنی

مراسم روز تربیت بدنی در خانه قرآن جواد الائمه روستای کاسگر محله شهرستان نور -گزارش تصویری

موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 148 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 27 مهر 1394 ] [ 11:12 ] [ کاویانپور ]

[ ]

مراسم شیر خوارگان حسینی -تصویری

مراسم شیر خوارگان حسینی در خانه قران جواد الائمه روستای کاسگر محله شهرستان نور -تصویری


موضوعات: گزارش تصویری,

[ بازدید : 335 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 27 مهر 1394 ] [ 11:00 ] [ کاویانپور ]

[ ]

شگفتهی های قرآنی

فاضل نراقی در کتاب معراج السعادة نوشته است : در بصره زنی بود به نام

شعوانه . مجلسی در بصره از فسق و فجور منعقد نمی شد مگر این که

شعوانه در آن حضور می بافت . روزی با جمعی از کنیزان خود در کوچه های
بصره می گذشت ، به در خانه ای رسید که از آن خروش بلند بود . گفت :

سبحان الله ! در این جا عجب خروش و غوغایی است .

کنیزی را به اندون خانه فرستاد تا از امر جویا شود . آن کنیز رفت و بر نگشت

. کنیز دیگری را فرستاد . او هم رفت و بر نگشت . کنیز سومی را فرستاد و

به او سفارش کرد که زود بر گردد . کنیز رفت و برگشت . گفت : ای خاتون،

این غوغای مردگان نیست ، ماتم زندگان است ، ماتم بدکاران و نامه ی

سیاهان است ! شعوانه چون این را شنید خود به اندرون رفت . دید واعظی

در آن جا نشسته و جمعی دو او فراهم آمده اند و ایشان را موعظه می کند

و از عذاب خدا ، می ترساند و ایشان همگی بر گریه و زاری مشغولند .

هنگامی که شعوانه به داخل رسید ، واعظ این آیه را تفسیر می کرد .
اذا راتهم من مکان بعید سمعئالها تغیطا و زفیرا ، و اذا اُلقوا منها مکانا ضیقا

مقرنین دعوا هنالک ثبورا « فرقان / 12 - 13 »
هنگامی که این آتش ، آنان را از مکانی دور ببیند ، صدای وحشتناک و خشم
آلودش را که با نفس زدند شدید ، همراه است ، می شنوند و هنگامی که

در جای تنگ و محدودی از آن افکنده شود ، در حالی که در غل و زنجیرند ،

فریاد واویلای آنان بلند می شود !

شعوانه چون این آیات را شنید ، سخت در او اثر کرد و گفت : ای شیخ ، من

یکی از روسیاهان درگاهم ، آیا اگر توبه کنم خداوند مرا می آمرزد ؟

واعظ گفت : البته اگر توبه کنی خدا تو را می آمرزد ، اگر چه گناه تو مثل

گناه شعوانه باشد .
گفت : شعوانه منم که بعد از این گناه نکنم .
واعظ گفت : خدا ارحم الراحمین است و البته اگر توبه کنی آمرزیده می شوی .
شعوانه گریه کرد و بندگان و کنیزان خود را آزاد کرد و مشغول عبادت شد و

تلافی گذشته های خود را می نمود ، به نحوی که بدنش گداخته شد و به

نهایت ضعف و ناتوانی رسید .
روزی در بدن خود نگریست ، خود را بسیار ضعیف و نحیف دید . گفت : آه ،

آه ! در دنیا به این نحو گداخته شدم ، نمی دانم در آخرت جانم چگونه است

! پس ندایی از غیب به گوش او رسید که : دل خوش دار ، ملازم در گاه ما

باش ، تا در روز قیامت ببینی جزای ما را .
نیامد در این در کسی عذر خواه که سیل ندامت نَشُستَن گناه

موضوعات: مطالب مذهبی ,

[ بازدید : 143 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]


ادامه مطلب

[ يکشنبه 12 مهر 1394 ] [ 8:50 ] [ کاویانپور ]

[ ]

نکات جالب دربارع بسم الله

کتاب مقدس قرآن مجموعه اى از سخن الهى است که در مدت ۲۳ سال به وسیله امین وحى جبرائیل بر قلب نازنین پیشواى گرامى اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نازل گردید که در طول حیات مبارک پیامبر(ص) و زندگی ائمه اطهار(ع) تفسیر برخی از آیات قرآن از زبان مبارک این بزرگواران بیان شد، اما بسیاری از آیات قرآن توسط مفسران و علمای اسلام بر اساس روایات اسلامی تفسیر شد که نتیجه این تلاشها تاکنون نگارش صدها کتاب تفسیری بوده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

جمله بسم الله الرحمن الرحیم ۱۱۴ بار بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است؛ در ۱۱۳ سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل علاوه بر ابتدای سوره، در آیه« إنّه من سلیمان و إنّه بسم الله الرحمن الرحیم» نیز این جمله مبارکه آمده است مجموعا ۱۱۴ مرتبه می شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم» جزء‌ سوره حمد و دیگر سوره های قرآن به شمار می رود -الا سوره توبه- و اگر کسی سوره حمد را در نماز یا غیرنماز، واجب شد که بخواند، اگر این آیهٔ‌ بسم الله را نخواند سوره را ناقص خوانده، چرا که این آیه جزء سورهٔ فاتحة‌ الکتاب است.

بنابر روایتی، احتمالاً برای اولین بار، سلمان فارسی به درخواست ایرانیان ترجمه سوره حمد و «بسم الله الرحمن الرحیم » را انجام داد که در آن ترجمه «بسم الله …» «به نام یزدان بخشاونده» آمده و در ترجمه تفسیر طبری که مترجم آن ناشناس است، به صورت «به نام خدای مهربان بخشاینده » ذکر شده و تا زمان حاضر با اندک تفاوتی به صورت «به نام خداوند بخشنده مهربان» باقی مانده است.

عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم » نخستین عبارت قرآن است که در اول سوره علق (اقرا) بر پیامبر(ص) نازل شد و در احادیث شیعی این عبارت سرآغاز قرآن معرفی شده است. از روایتی که کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند، آغاز همه کتب آسمانی «بسم الله الرحمن الرحیم » بوده است. این عبارت در ابتدای تمام سوره های قرآن، جز سوره برائت (توبه) آمده است. همچنین سوگند دادن خدا به «بسم الله الرحمن الرحیم »، در برخی ادعیه، حاکی از ارزش این آیه است.

ارتباط محتوای«بسم الله» با مضمون هر سوره

بر اساس نظر اکثر مفسران هر باری که «بسم الله الرحمن الرحیم» نازل می شد معنای جدید و مصداق تازه‌ای را در برداشت به این معنی که محتوای بسم الله آن سوره با مضمون آن سوره در ارتباط است. چون مضمون سور فرق می ‌کند، ‌مضمون این بسم الله ها هم فرق خواهد کرد و پایان هر سوره با نازل شدن بسم الله مشخص می ‌شد.

ادب الهی در شروع کار/ نافرجام بودن هر کاری که با نام خدا آغاز نشود

خدای متعال برای اینکه به انسانها بیاموزد که کار را به نام خدا آغاز کنند هم سوره های قرآن و هم ابتدای قرآن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده و علمای فریقین(شیعه و سنی) از رسول خدا (ص) نقل کرده اند « کل امر ذی بال لم یبدأ فیه ببسم الله فهو ابتر» یعنی «هر کاری که به نام خدا شروع نشود ابتر است». بنابراین اگر انسان کاری را به نام خدا شروع نکند، هرگز به مقصد نمی ‌رسد.

عبادتی که با نام خدا شروع نشود هم ابتر است

خدای سبحان با آغاز سوره فاتحة الکتاب به بسم الله به ما آموخت که این حمد و عبادت خدا را نیز به نام خدا آغاز کنید تا به مقصد برسید. معلوم می ‌شود اگر عبادت هم به نام خدا نباشد ابتر است چون حسن فعلی دارد ولی ارتباط را انسان حفظ نکرده است. هر چه به نام خدا نباشد، او هالک است زیرا چیزی که به نام خدا نباشد لا شیء‌ است به صورت شیء. بقاء فقط از آن خداست و کاری که برای وجه الله نباشد پایدار نیست.

امام صادق(ع) در روایتی از بسم الله به عنوان کلید درهای طاعت یاد کرده و می فرماید: درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببندید و درهاى طاعت را با بسم اللّه‏ گفتن بگشایید. همچنین امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: هرگاه یکى از شما وضو بگیرد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم نگوید، شیطان در آن شریک است و اگر غذا بخورد و آب بنوشد یا لباس بپوشد و هر کارى که باید نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنین نکند، شیطان در آن شریک است.

نزدیکی«بسم الله» به اسم اعظم/ اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم نیست

بر اساس روایات اسلامی"اسم اعظم" به بسم الله به قدری نزدیک است که سیاهی و سفیدی چشم به هم نزدیک هستند. اسم اعظم از سنخ لفظ و مفهوم و یا صورتی ذهنی نیست؛ که اگر کسی این کلمات را یاد گرفت بتواند مرده‌ای را زنده کند و مانند آن. اسم اعظم مقام است جزء‌ درجات اولیای الهی است که اگر روح به آن درجه ولایت رسید،‌ این کلمات را بر زبان جاری کند آن اثر را خواهد داشت. لذا اولیای الهی با «بسم الله الرحمن الرحیم» کار می ‌کردند.

همان طوری که خدای سبحان هر چه را که بخواهد با «کن» انجام می ‌دهد، بندهٴ آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با بسم الله انجام می ‌دهد. نمونه‌اش را قرآن در جریان نوح بیان کرده است که «بسم الله مجریها و مرسیها» جریان نوح را که قرآن کریم طرح می ‌کند می ‌فرماید او که مسلط بر این طوفان سهمگین بود، کشتی را با نام خدا حرکت می ‌داد و با نام خدا آرام می ‌کرد و یا سیر و سکون این کشتی با نام خدا بود.

آنکه عبد کامل است به اذن خدا از «بسم الله» کاری می گیرد که مولای او از «کن» کاری را می‌گرفت. چون این عبد به جایی رسیده است چیزی نمی ‌خواهد مگر این که خدا بخواهد. لذا گفتند «بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم آنقدر نزدیک است که سیاهی چشم به سفیدی چشم نزدیک است»

آیت الله جوادی آملی در این باره می گوید: اسم اعظم مفهوم نیست که با علم حصولی و وجود ذهنی اثر کند. اسم اعظم حرف نیست که با حرف کسی مرده را زنده کند یا با حرف کسی بر دریا مسلّط بشود، کشتی را با حرف براند. این چنین نیست. عالم نه با حرف اداره می ‌شود، نه با مفهوم ذهنی. عالم با آن مقام انسانی اداره می ‌شود.

اگر بسم الله همراه آن مقام بود، از جان یک موحدی «بسم الله» نشأت گرفت، یک موحد کامل گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» این است که از اسم اعظم سهمی دارد و می ‌تواند بر عالم به اذن آفریدگار عالم اثر بگذارد و مسلط بشود. و گر نه اسم اعظم یک کلمه‌ای باشد انسان در بین کلمات جستجو کند آنها را بخواند و بدمد و مرده‌ای را زنده کند این افسانه است. یا اسم اعظم یک مفهومی باشد که هر کسی که این مفهوم را به خاطر سپرد، درخت پژمرده‌ را سرسبز کند، این قصه است.

عالم که با مفهوم و با لفظ نمی ‌گردد. عالم با حقیقت می ‌گردد. هر کسی به مقام ولایت رسید مانند انبیای الهی، آن مقام را پیدا می ‌کند و از آن کلمات آن اسم ها را استفاده می کند و الا چه خاصیت دهد نقش نگینی. آن انگشترها را اگر دیگران هم داشته باشند اگر انگشت، انگشت سلیمان نباشد، نقش نگین که اثری ندارد. و اگر جان، جان اولیای الهی نباشد بسم الله آن اثر را نمی ‌گذارد.

مبدأ اشتقاق و تحول در کلمهٴ «الله»/ تحیر شورافکن و ممدوح

«الله» از« ألِهَ » به معنی «عبادت» مشتق است؛ یا از «ألَهَ» و «وَلَهَ» به معنای تحیر و «إلٰهَ» بر وزن کتاب به معنای مکتوب است. خدا را آنچنانی که هست نمی ‌توان شناخت این تحیّر و وله یک تحیر ممدوح است بر خلاف تحیر مذموم. تحیر برای انسانی که راه را طی نکرده است مذموم است و عذاب می ‌آورد. اما تحیر برای کسی که به مقصد رسیده است نشاط و انس می ‌آورد. خدای سبحان، الله إله است یعنی «مألوه» و «معبود» یا «إلٰه» است یعنی «مألوه» و مورد تحیر و کم کم علم بالغلبه شد و چون ذات همهٔ کمالات را داراست از این جهت می‌گویند الله، نام ذات هستی است که مستجمع همهٔ کمالات است نه مفهوماً‌ اشتمال همهٔ کمالات در این مفهوم اخذ شده باشد.

تفسیر « الرحمن الرحیم»/ رحمت رحمانیه خداوند فراگیر و مطلق است

در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: رحمان اسم خاص است اما صفت عام دارد ( نامى است مخصوص خدا ولى مفهوم رحمتش همگان را در بر مى گیرد ) ولى رحیم اسم عام است به صفت خاص ( نامى است که بر خدا و خلق هر دو گفته مى شود اما اشاره به رحمت ویژه مؤمنان دارد) .

خدای سبحان دو رحمت دارد یک "رحمت مطلقه" که آن رحمت مطلقه دیگر مقابل ندارد. یک "رحمت خاصه" است که مقابل آن "غضب" است. آن رحمت مطلقه که فراگیر است حتی جهنم را هم زیر پوشش دارد آن دیگر مقابل ندارد. غضبی که مقابل آن رحمت باشد، نیست. این که فرمود: «و رحمتی وسعت کلّ شی» هر که شیء است مشمول رحمت من است و اینکه در ادعیه هم گفته می ‌شود خدای سبحان «یا من سبقت رحمته غضبه» یا تو را سوگند می ‌دهیم «برحمتک التی وسعت کل شیء» این رحمت مطلقه است و رحمت مطلقه مقابل ندارد. چیزی که مقابل این رحمت باشد عدم است نه غضب.

پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرماید: خداوند بزرگ صد باب رحمت دارد که یکى از آن را به زمین نازل کرده است و در میان مخلوقاتش تقسیم نموده و تمام عاطفه و محبتى که در میان مردم است از پرتو همان است، ولى ۹۹ قسمت را براى خود نگاه داشته و در قیامت بندگانش را مشمول آن می سازد.

اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائى دارد که تا عوامل قاطعى براى آن پیدا نشود تحقق نخواهد یافت، چنانکه در دعا مى خوانیم «یا من سبقت رحمته غضبه : اى خدائى که رحمتت بر غضبت پیشى گرفته است» . انسانها نیز باید در برنامه زندگى چنین باشند ، اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را براى مواقع ضرورت بگذارند و اینکه قرآن ۱۱۴ سوره دارد ، ۱۱۳ سوره با رحمت آغاز مى شود و تنها سوره توبه که با اعلان جنگ و خشونت آغاز مى شود و بدون بسم الله است، این خود گویای بسیاری از نکات اخلاقی و رفتاری برای ما انسانها و مسلمانان است.

«بسم الله» حوامیم سبعه ومسبحات ستّه برای رسیدن به هدف مشترک آن سور

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه « بسم الله الرحمن الرحیم» سوره حمد به اشتراک مضمون برخی از سوره های قرآن اشاره کرده و می گوید: گاهی چند سوره یک مضمون مشترک و واحدی را دارند. مثل «حوامیم سبعه» و «مسبّحات سته» و مانند آن.

این حوامیم هفتگانه که اول همهٔ اینها "حم" است و با حم شروع می ‌شود یک معنای مشترکی را تعقیب می کنند، گرچه برای هر یکی از این هفت حم هدف خاص است لذا هفت سوره شد. ولی همهٔ این هفت سوره یک جامعی دارند که از آن جهت حوامیم سبعه با حرف مقطع حم شروع می ‌شود. بسم اللهی که مربوط به این هفت سوره است با هدف مشترک این هفت سوره مناسب است.رسول خدا (ص) هر شب قبل از خوابیدن این شش سورهٔ مسبحات را قرائت می کردند و این جزء سنن و دستورات ما هم هست که هر شب انسان این شش سوره را قرائت کند.

متعلَّق بسم الله

گفتن بسم الله در آغاز هر کار هم به معنى استعانت جستن به نام خدا است، و هم شروع کردن به نام او و این دو یعنى استعانت و شروع که مفسران بزرگ ما گاهى آن را از هم تفکیک کرده اند و هر کدام یکى از آن دو را در تقدیر گرفته اند به یک ریشه باز مى گردد. در واقع این دو لازم و ملزوم یکدیگرند یعنى هم با نام او شروع مى کنم و هم از ذات پاکش استمداد مى طلبم.

پس بسم اللهی که در اول قرآن است انسان به نام خدا شروع می ‌کند که به هدف این قرآن که نورانی شدن است، برسد. چون خدای سبحان قرآن را نور نامید بسم اللهی که در اول قرآن است برای این است که انسان به این هدف واحد قرآن که نورانی شدن است، برسد. بسم اللّهی که در هر سوره است برای رسیدن به هدف خاص آن سوره است و بسم اللهی که در مسبحات ستة است برای رسیدن به هدف مشترک آن شش سوره تسبیحی است. بسم اللّهی که در حوامیم سبعه است برای نیل به هدف مشترک آن هفت حامیم است و مانند آن.

در بعضی از تعبیرات بزرگان آمده است که همهٔ معارف قرآن کریم در سورهٔ حمد جمع شده است که آن فاتحة الکتاب است. ام الکتاب است و مانند آن؛ و همهٔ معارف سورهٔ فاتحهٴ الکتاب در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و همهٔ آن اسرار در" باء" بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: من نقطة باء بسم الله الرحمن الرحیم هستم.

قداست و برکت نام خدا

«بسم الله الرحمن الرحیم» آنچنان از قداست برخوردار است که انسانها موظفند این نام را تسبیح و تکریم کرده و آن را فراموش نکنند. نه این نام را در جای باطل به کار برند و نه در کار حق از این نام غفلت کنند و نه در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران را ببرند. لذا خدای سبحان هم این اسم را مظهر برکت قرار داد، هم مظهر تسبیح، هم اوصاف تشبیهیه را در این اسم ظاهر کرد و هم برکات تنزیهیه را، هم فرمود «تبارک اسم ربک» هم فرمود «سبّح اسم ربک».

خداوند فرمود: «فسبّح باسم ربک العظیم»و «سبح اسم ربک الاعلی»(این نام را تنزیه بکن). این طور نباشد که در کنار این نام شریکی برای او قائل باشی و بگویی به نام خدا و به نام خلق قهرمان خدا. این تنزیه نام خدا نیست. این توهین نام است که در کنار این نام، نام دیگری یا دیگران باشد. و مبادا بگویی اول به نام خدا، دوم به نام فلان شخص. خدا نامش اولی است که ثانی برنمی ‌دارد. نه در کنار او نامی است، نه او اول است و دیگری یا دیگران ثانی. این نام را تنزیه بکن.

وقتی آیه«سبح اسم ربک الاعلی» نازل شد، رسول خدا (ص) فرمود: «اجعلوها فی سجودکم» آنرا در سجده قرار بدهید، که در سجده می ‌گوییم: سبحان ربی الاعلی و بحمده. وقتی آیه«سبح اسم ربک العظیم» نازل شد پیامبر(ص) فرمود: «اجعلوها فی رکوعکم» لذا در رکوع می ‌گوییم: سبحان ربی العظیم و بحمده. اینکه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید «تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام» برای اینکه این نام منشأ برکت است. این نام نشانه و علامت آن هستی محض است که همهٔ خیرات از ناحیه اوست.

شرط حلّیت ذبیحه ذکر اسم الله است نه بخصوصه

خداوند در قرآن می فرماید «و لا تأکلوا ممّا لم یُذْکَر اسمُ الله علیه و إنّه لفسقٌ» که این یک حکم شرعی است. دستور اسلام این است که وقتی می ‌خواهید ذبیحه را ذبح کنید، نام خدا را ببرید «فاذکروا اسم الله علیها». این جنبه اثباتی قضیه و اگر کسی عمداً نام خدا را نبرد، آن حیوان مردار می ‌شود؛ یعنی چیزی که حلال و طیب و طاهر بود می ‌شود مردار و حرام و آلوده.
یک شرط حلیت ذبیحه آن است که ذابح مسلمان باشد و یک شرط دیگر این است که حین ذبح بگوید «بسم الله الرحمن الرحیم». اگر یک مسلمانی در حین ذبح، عمداً بسم الله را نگفت یا گفت به نام نامی فلان فرد و غیره و ذبیحه را سر برید این گاو و گوسفند حلال و پاک با این کار حرام و آلوده می شود.

بسم الله نشانه دین اسلام

پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) علاوه بر توصیه های عام نسبت به ذکر بسمله، در مواردی خاص، مانند اوقات خوردن غذا، نوشتن نامه ، رفتن به بستر برای خواب و برخاستن از بستر تأکید بیشتری بر بیان بسم الله داشتند. با این اوصاف ، ذکر بسمله برای مسلمانان به صورت شعار و نشانه دین اسلام درآمده است و بلند گفتن آن از نشانه های ایمان شمرده می شود، چنانکه پیامبر اکرم(ص) هنگام تلاوت قرآن، بسمله را به صدای بلند می گفت و مشرکان از او روی بر می گرداندند که آیة ۴۶ سوره اسراء به همین نکته اشاره دارد.

موضوعات: نکات قرآنی ,

[ بازدید : 150 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 12 مهر 1394 ] [ 8:42 ] [ کاویانپور ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]